تاریخچه صیادی و روشهای نگه داری ماهی و میگو در گذشته در رستمی
ساحل نشینان خلیج فارس
بندررستمی

 

از شروع سکـونت مـردم در روستـا ماهیگیری یکی از حرفه های مردم این دیار بوده که بخش عمده ای مواد غذایی آن ها را ماهی تشکیل داده بود. ادوات صیادی آنها دست ساز بوده و از قایق های بادبانی و پارویی استفاده میکردند . تورهای صیادی خـود را بـا بـرگ هـای گیـاهی به نـام گَش که از بصره عـراق می آوردند ،درست میکردند . بـرگ هــا را میکوبیدند سپس با دوک به رشته در میآوردند و با چوب سوراخ هایی در آنهـا ایجـاد میکردند وبعد بــا آهک به مدت دو روز آن را می جـوشـاندند تـا رنگ سفید بـه خـودش بگیرد و آن را بـاز میکـردند و بـرای سـه روز در معــرض آفتتـاب قـرار می دادند تا خشک شود .برای صید از قایق های کوچک بادبانی استفاده می کردندکه پارو هم داشت که هر وقت باد نمی وزید بوسیله پارو قایق را به ساحل می آوردند.
در آن زمان وسایلی مانند یخچال و فریزر وجود نداشت تا مردم ماهی های خود را در آن نگه داری کنند یا ازماهی تازه استفاده میکردند یا برای حفظ ماهی های خود از روش هایی استفاده میکردند.
یکی از راه های نگهداری مــاهی:ابتدا آن را تمیز کـرده سپس نمک بــر روی آن ریخته بـه مــدت یک روز گــذاشته میشود تـا خـوب نمک بـه آن جـذب شـود سپس هفت روز در معرض نـور آفتـاب قـرار می دادند تـا خشک شـود. نحوه استفـاده آن گـوشت خشک شده مـاهی را از استخوان آن جـدا کـرده و درهــاون(جووه) میکوبیدند تــا لـه شـود وقتی آمـاده شد بـا نـان ،سبزی،خیـار،گـورجه و پیـاز میل میکنند.اغلب بـرای شـام و ناشتایی از آن استفاده میکردند.   نحوه استفاده دیگر آن :گـوشت مـاهی را جـدا کرده بـا فلفل و پیـاز در هاون میکوبند تــا خـوب به هم مخلوط و نرم شود و بعد با نان ،سبزی،خیار و گورجه میل میکنند. نام محلی آن (مه ای سور ) است.
روش دوم نگه داری مـاهی : آن را تمیز کرده سپس در نمک قـرار می دهند تا نمک خوب به آن جذب شود سپس بــا مقداری آب در کوزه های گلی(منقل) یـا حلب(دلـَه) به مـدت یک مـاه قـرار می دهند تـا خـوب به عمل بیاید و هر وقت که می خــواستند از آن استفاده میکردند. تفــاوت آن بـا روش اول این است کـه مــاهی نــرم تر است و اغلب بـرای نـاهار استفـاده میکردندو در حــال حـاضر نیز از این روش هـا استفـاده میشود و طـرفداران پر وپـا قـرصی هـم دارد زیـرا خیلی خوشمزه است. نام محلی آن (مه ای منقل یا مه ای دلَه) میگویند. 
در نـگهداری میگـو : اول آن را در آب جـوش پخت میدادند بعد آن را آبکش میکردنـد و به مدت چندروز در معرض آفتاب قرار میدادند تا خوب خشک بشود.
از شهرستـان هـای مجـاور مثل دشتی بـرای حمل مـاهی از الاغ استفـاده میکردند البته در تابستان وسیله مناسبی نبود زیرا گرما بـاعث از بین رفتن مـاهی میشد ولی در زمستـان به علت سرد بودن هوا مشکلی برای حمل ماهی با الاغ نبود.
با گذشت زمـان و پیشرفت صنعت مـاهیگیری، لنج های بـادبانی جـای خـود را به لنج های مـوتوری داد وادوات صیادی مـدرن روی کـار آمد تا جاییکه با روی کار آمدن دستگاه وینچ مشکلی که برای صیـادان در گذشته بود مثل کشیدن تـور مـاهی و میگو بـا دست از سر راه آنهـا بــرداشته شد. الان تمـام شنـاورهـای صیــادی مجهز بـه بـی سیم ،چــی پـی اس(ردیاب)و .....شده اند که کار آنها را خیلی راحت کرده است.
در حــال حــاضر 31مــوتـورلنج و8 قایق صیادی در اسکله صیادی بندررستمی مشغول به فعالیت صیادی هستند که در تمام فصول سـال به صید می پردازند. سه فصل از سال (پاییز،زمستان و بهار) به صید انواع ماهیان خوراکی و صنعتی مشغولند و فصل تـابستان نیز خـود را برای صید میگو آمـاده میکنند که مـدت صید میگو بین 30 تـا 45 روز از مـرداد مـاه شروع تا اوسط شهریور ادامه دارد.
اکثر صید آنها ماهیان صنعتی هستند مـانند: گـواب(هـوور مسقطی) ،یـودر(ویر) و زرده که تـوسط خـریداران به شرکت های کنسرو سازی جهت عمل آوری فرستاده میشود. در این بین ماهیان خـوراکی مـانند:شیرمـاهی ،قبـاد،شوریده ، سکلاو....نیز صید میکنند که برای مصرف هموطنان عـزیز به بـازارهـای فروش ماهی ارسال میگردد. در آینده به معرفی بعضی از این ماهیان می پردازیم.
منبع: عبدالکریم مانعی بر اساس گفته های پیشکسوتان صیادی در روستا
 



نظرات شما عزیزان:

بالمن
ساعت20:13---20 بهمن 1393
:)تاتالل لللللتالبفغع

علی خلیلی
ساعت13:30---26 تير 1391
سلام آقای مانعی. تو روش دوم نگهداری ماهی رو نمک میزنند و توظرف میچینند و آبی بهش اضاف نمیکنند خودش بعد از یه مدت آب میندازه
پاسخ: سپاس آقای خلیلی از حرفش ما درسته. منفراموش کرده بودم.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 478
بازدید کل : 6686
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 409
تعداد آنلاین : 1



درگه (مرجعی جامع برای شناخت بخش ساحلی شهرستان تنگستان)

مشاهده جدول کامل ليگ برتر ايران
لینک دانلود